Johanna Hendrika’s website
De Johanna Hendrika is een in staal uitgevoerde zeilkotter, 18.50 meter lang, 5.50 meter breed en met een diepgang van 1.90 meter, van 1993 tot 1997 in opdracht van Joke Schuurman en Tjeerd Boersma gebouwd op de Wiswa-werf in Gdansk in Polen. De romp is ontworpen door                          (Freeland, Whitby Island, USA). In opdracht van                                   uit 's-Graveland, die de bouw uitvoerde, werd Buehlers ontwerp aangepast door Julius Stravinsky. Tjeerd Boersma tekende het interieur, het dek- en het zeilplan. De Johanna Hendrika is getuigd als stagzeilkits. De tuigage is over vijf zeilen verdeeld: bezaan, middenstagzeil, vissermanszeil, fok en kluiver. Dit maakt het schip handelbaar voor een kleine bemanning. Er is accomodatie aan boord voor maximaal 13 personen. Bij het ontwerp is gestreefd naar een goede mix van slaaphutten en aantrekkelijke verblijfsruimten: een deksalon met uitzicht rondom, een hoofdsalon met bar en kombuis en een achtersalon met o.a. een bescheiden boordbibliotheek en een piano. Het interieurontwerp was gericht op gebruik van het schip als zeilend passagierschip. In 1999 werd gecharterd op de Oostzee, langs de Baltische kust tussen Riga en Tallinn, en van 2000 t/m 2007 werd de Johanna Hendrika vanuit de thuishaven Alkmaar gebruikt voor parties op het Alkmaardermeer en zeiltochten over de Wadden. Eind 2007 werden de charteractiviteiten beeindigd. De eigenaars van de Johanna Hendrika waren inmiddels beiden met prepensioen. Tot en met 2010 was de Johanna Hendrika als privé jacht in gebruik. In 2008 werd een 4 maanden durende Noord- en Oostzeereis ondernomen, waarbij Noorwegen, Denemarken, Zweden, Finland, Estland, Letland, Litouwen en Polen werden aangedaan. Tussen 1993 en 2010 is enkele malen groot onderhoud aan de Johanna Hendrika uitgevoerd. In 2003 werd de hoofdmotor vervangen. Bij de bouw van de Johanna Hendrika werd een tweedehands Ford 6 cylinder dieselmotor ingebouwd. Deze was aan zijn pensioen toe en is vervangen door een 160 pk Daewoo MD 136. Bij deze gelegenheid werd het onderwaterschip aan de achterzijde iets versmald om cavitatie en de bijbehorende herrie binnenin bij het
ruim voldoende. Twee 125 liter koelkasten en een vriezer, alsmede een was- en drooginstallatie, dragen verder bij tot het verblijfscomfort. Voor de hiervoor benodigde energie is het schip afhankelijk van walstroom, de hoofdmotor, die met twee dynamo's is uitgerust, of de Ruggerini 6 KWA dieselgenerator. Al deze voorzieningen maken de Johanna Hendrika tot een zeer comfortabel leefschip. Ook de zeilcapaciteiten mogen er zijn. Het schip zeilt tot 50 graden aan de wind en kan daarbij een snelheid van ongeveer 7 knoop bereiken. Met een wat ruimer invallende wind werden snelheden tot 12 knoop bereikt. Daarbij zijn de scheepsbewegingen rustig en wordt weinig water overgenomen. Tijdens de laatste grote reis in 2008 werd echter toch de beslissing genomen het schip te verkopen en naar een kleiner schip uit te zien. Het in de vaart houden van een schip van deze omvang is kostbaar en vraagt zeer veel onderhoud, terwijl de overvloedige ruimte niet meer optimaal gebruikt werd. In augustus 2010 werd het schip overgedragen aan de nieuwe eigenaars Jan-Willem en Mariëlle Kerkmeer. Hoorn is de nieuwe thuishaven van de Johanna Hendrika, die inmiddels tot 'Steady' is omgedoopt. De Kerkmeers expliteren de Steady weer als zeilend passagierschip. Voor 2011 zijn reizen naar Engeland en Noorwegen, maar ook tochtjes over het IJsselmeer gepland. Nadere informatie hierover op www.steadysailing.nl.
Plattegrond 1 hutten, 2 hoofdsalon, 4 kombuis met bar, 5 werkplaats, 6 achtersalon en eigenaarshut
varen met draaiende motor te verminderen. In 2008 werd het verfsysteem op dek tot op het kale staal verwijderd. De epoxyverf kwam langzamerhand los en er moest een nieuwe verflaag werd aangebracht. Daarnaast werd de ingangspartij vernieuwd. Er kwamen nieuwe mahoniehouten deuren en een schuifluik. Voor de navigatie op zee werd de Johanna Hendrika uitgerust met zowel klassieke als moderne instrumenten. Naast de GPS/kaartplotter (Magellan), de radar (Raytheon) en de dieptemeter (NASA), waren een kompas (Sestrel Moore), een patentlog (Walker) en een sextant (Freiberger) aan boord. Voor de communicatie is er een marifoon (STN ATLAS), verbonden met een losse DSC-unit. Daarnaast is er een Nokia autotelefoon uit de jaren ‘90, met hoorn en 8 watt zend-/ontvangunit los van elkaar. Dit zendvermogen geeft, in combinatie met een antenne op 18 meter hoogte, een groter bereik dan de moderne mobiele telefoons. Op de Oostzee voeren we zuid-noord rechtstreeks vanuit het Duitse het Deense mobiele net in. In de kombuis zijn twee kooktoestellen aanwezig: een groot dieseloliefornuis, dat in extreem koude omstandigheden tevens voor bijverwarming zorgt, en een spirituskomfoor. In normale omstandigheden is de dieselolie-CV met moederkachel in de hoofdsalon
Een comfortabel leefschip
Home Johanna Hendrika (1993-2010) Johanna Hendrika (vanaf 2010) Reizen (1993-2010) Reizen (vanaf 2010) Ontdek de Oostzee Johanna Hendrika (1993-2010)