Johanna Hendrika’s website
ruim voldoende. Twee 125 liter
koelkasten en een vriezer, alsmede een
was- en drooginstallatie, dragen verder
bij tot het verblijfscomfort. Voor de
hiervoor benodigde energie is het schip
afhankelijk van walstroom, de
hoofdmotor, die met twee dynamo's is
uitgerust, of de Ruggerini 6 KWA
dieselgenerator.
Al deze voorzieningen maken de Johanna
Hendrika tot een zeer comfortabel
leefschip. Ook de zeilcapaciteiten mogen
er zijn. Het schip zeilt tot 50 graden aan
de wind en kan daarbij een snelheid van
ongeveer 7 knoop bereiken. Met een wat
ruimer invallende wind werden
snelheden tot 12 knoop bereikt. Daarbij
zijn de scheepsbewegingen rustig en wordt weinig water overgenomen.
Tijdens de laatste grote reis in 2008 werd echter toch de beslissing
genomen het schip te verkopen en naar een kleiner schip uit te zien. Het
in de vaart houden van een schip van deze omvang is kostbaar en vraagt
zeer veel onderhoud, terwijl de overvloedige ruimte niet meer optimaal
gebruikt werd.
In augustus 2010 werd het schip overgedragen aan de nieuwe eigenaars
Jan-Willem en Mariëlle Kerkmeer. Hoorn is de nieuwe thuishaven van de
Johanna Hendrika, die inmiddels tot 'Steady' is omgedoopt. De Kerkmeers
expliteren de Steady weer als zeilend passagierschip. Voor 2011 zijn
reizen naar Engeland en Noorwegen, maar ook tochtjes over het
IJsselmeer gepland. Nadere informatie hierover op
www.steadysailing.nl.
Plattegrond
1 hutten, 2 hoofdsalon, 4 kombuis met bar, 5 werkplaats,
6 achtersalon en eigenaarshut
varen met draaiende motor te verminderen.
In 2008 werd het verfsysteem op dek tot op het kale staal verwijderd.
De epoxyverf kwam langzamerhand los en er moest een nieuwe
verflaag werd aangebracht. Daarnaast werd de ingangspartij
vernieuwd. Er kwamen nieuwe mahoniehouten deuren en een
schuifluik.
Voor de navigatie op zee werd de Johanna Hendrika uitgerust met
zowel klassieke als moderne instrumenten. Naast de GPS/kaartplotter
(Magellan), de radar (Raytheon) en de dieptemeter (NASA), waren een
kompas (Sestrel Moore), een patentlog (Walker) en een sextant
(Freiberger) aan boord. Voor de communicatie is er een marifoon (STN
ATLAS), verbonden met een losse DSC-unit. Daarnaast is er een Nokia
autotelefoon uit de jaren ‘90, met hoorn en 8 watt zend-/ontvangunit
los van elkaar. Dit zendvermogen geeft, in combinatie met een antenne
op 18 meter hoogte, een groter bereik dan de moderne mobiele
telefoons. Op de Oostzee voeren we zuid-noord rechtstreeks vanuit het
Duitse het Deense mobiele net in.
In de kombuis zijn twee kooktoestellen aanwezig: een groot
dieseloliefornuis, dat in extreem koude omstandigheden tevens voor
bijverwarming zorgt, en een spirituskomfoor. In normale
omstandigheden is de dieselolie-CV met moederkachel in de hoofdsalon
Een comfortabel leefschip